onsdag 4 december 2013

Lucka nr 4: Berätta om hur du får dina kläder att hålla längre

IMG_7291
IMG_7115

Jag köper många av mina kläder second hand och en del är till och med vintage och är alltså rean använt och har några år på nacken. Därför är det extra viktigt att ta hand om dem och dem massa kärlek. Detta gäller även nyproducerade plagg som också håller längre om man sköter dem på rätt sätt.

♥ När ett plagg går sönder så lagar och lappar jag så gott det går innan skadan hinner bli värre. När man sytt igen den där rispan eller byter ut de tappade knapparna mot nya ser det genast nytt och fräscht ut igen.

♥ Så mycket det går försöker jag att inte trycka in alla plagg i en liten garderob utan hänger dem hellre ute på klädstänger så att de får luftas. Oftast är dom ju fina att titta på och får dubbel användning som prydnad också.

♥ I den mån jag kan så handtvättar jag mina kläder. Det sliter mindre än maskintvätt särskilt på lite äldre och ömtåligare plagg.

♥ Jag är emot överkonsumtion och shoppinghets. I år har jag bara köpt en handfull nya plagg. Det finns liksom ingen anledning att köpa nya plagg exakt hela tiden när man har en garderob full av fina kläder. Det gäller att försöka hitta på nya kombinationer av kläder som blir till nya outfits även om man tröttnat rejält på det man har. Man kan även sy om, färga eller ändra små detaljer, det är bara fantasin som sätter gränser egentligen!

Del fyra i Emilys julkalender.

0 kommentarer :