söndag 11 april 2010

om hissar och en gång när hjärtat nästan stannade

Det var någon gång runt påsk, jag kunde väl ha varit fem, sex år kanske. På den tiden bodde vi i Bergsjön i Göteborg, ett område med bara lägenhetsbyggnader och höghus så långt ögat når.
Jag och några av mina vänner skulle dela ut påskteckningar eller vad det nu var man gjorde. I alla fall gick det ut på att ringa på väldigt många dörrar. Vi blev snart klara med husen på våran gård och gick lite längre bort till ett av de stora höghusen.
Några våningar upp bestämde vi oss av någon underlig anledning för att testa hissen var och en på egen hand. Jag hade ännu inte lärt mig siffror och när det var min tur visste jag inte vilken av alla knappar som jag skulle trycka på. Så jag chansade.
Hissen började åka neråt istället för upp och jag kände paniken komma krypande. Alla mina vänner var ju där uppe! Och vart var jag egentligen på väg? Efter några evighetslånga sekunder stannade hissen. Genom den lilla glasrutan i dörren såg jag inte mycket, dels för att den var smutsig och dels för att det var så himla mörkt på andra sida. Jag tvekade en stund innan jag öppnade dörren och insåg att jag befann mig i källaren. Tårarna började ohejdbart att rulla ner för mina kinder, jag hade inte en aning om hur jag skulle ta mig därifrån. Jag visste ju inte ens hur hissen fungerade och var alltså fast i källaren i ett främmande hus.

Nu i efterhand minns jag inte ens hur jag tog mig ut ur byggnaden. Bara att jag gråtandes gick hemåt och att mamma mötte mig halvvägs, någon av mina vänner hade sprungit hem och berättat vad som hade hänt. De hade blivit nästan lika rädda som jag när de inte visste vart jag hade tagit vägen.
Det minnet kommer alltid tillbaka till mig när jag åker hiss. Trots det har jag konstigt nog aldrig varit rädd för hissar.

5 kommentarer :

Agnes sa...

Vilken otroligt underbar blogg du har! Vackra bilder och fina texter! :)

karla sa...

Jag har nog aldrig råkat ut för något läskigt i en hiss men är ändå rädd för dem :P

Sv: Det där dumma högskoleprovet...

Linda sa...

Agnes: Tack så jättemycket för de fina orden!

Lisa sa...

vackert som tusan

Sofia i London sa...

jag har oxa ett laskigt "aka hiss ner till kallaren-minne", fran nar jag var 15 och var pa en hemmafest i Solna dar jag bodde. Jag var i badrummet och horde plotsligt nagon gallskrika i vardagsrummet. Det var min kompis som hade fatt ett telefonsamtal - hennes pappa ringde och berattade att hennes mamma var dod. Hon lag pa golvet och sparka och skrek i panik. Sa alla vara kompisar forutom jag och en till gick med henne hem, minns inte varfor jag inte foljde med, men efter ett tag bestamde jag mig for att ga efter, tog hissen och visste inte vilken knapp jag skulle trycka pa, var i en chock tror jag. och jag bara grat o grat o ringde mamma och hon blev sa radd nar hon horde att jag grat och jag tror att jag bara skrek: jag ar i kallaren och vet inte hur jag kommer upp.

det var lite laskigt men mest sorgligt och det hander att det minnet kommer tillbaka nar jag aker hiss ner i kallaren