måndag 4 oktober 2010

tre filmer.

Jag älskar filmer som rör till det i huvudet på en, ni vet såna där filmer som man först inte fattar nånting och sedan tror att man förstår för att sedan bli totalt överraskad i slutet. Därför ska jag tipsa er om tre jag tycker om och som ni borde se.


Först ut är såklart en av mina favoritfilmer alla kategorier Fight Club.
När min älskade Edward Norton träffar på tvålförsäljaren Tyler Durden (spelad av Brad Pitt, som aldrig varit snyggare än just här) växer en märklig vänskap fram. De upptäcker att genom att slåss kan de fly den trista vardagen och så föds idén till en hemlig slagsmålsklubb. Som en bonus spelar Helena Bonham Carter den morbida Marla Singer som dyker upp då och då.
Jag har läst boken med och den är genial, till och med bättre än filmen.


Allt börjar med en bok som Walter Sparrows (Jim Carrey) hustru ger honom i födelsedagspresent. En bok om en siffra.The number 23. Redan efter två kapitel börjar Walter se siffran i allt och den börjar snart ta över hans liv. Ju mer han läser desto mer inser han att bokens handling stämmer in på hans eget liv. Men vem har skrivit boken och varför?
Jag älskar den här filmen och lägger märke till fler och fler detaljer varje gång. Dessutom sätter den sig fast ett bra tag. Sist jag såg den slutade den klockan 23:05. Och 5=2+3. 23.23. Skumt tycker jag.


Christian Bale gick ner häpnadsväckande trettio kg för sin roll i The Machinist och han är verkligen farligt smal. Där spelar han en industriarbetare som liter av insomina och inte har sovit på ett år. Han börjar tvivla på sin mentala hälsa när han blir förföljd av en missbildad man som ingen annan verkar tro finns och när det börjar dyka upp post it-lappar hemma på kylskåpet med underliga meddelanden på.
Det är inte en film man ser flera gånger och jag måste medge att den är ganska seg. Men de sista minuterna förändras allt. Se den i alla fall en gång.

10 kommentarer :

Nøve sa...

Fight Club er best!

felicia sa...

Men gud, jag har ju verkligen inte sett någon av de här! Jag är sämst på film. Förra veckan såg jag de "nya" Batmanfilmerna för första gången. Men jag tar och skriver upp det här på filmlistan!

Sofia i London sa...

sv: tack finaste! xx

Candy sa...

The Machinist är en väldigt bra film, sjukt snyggt gjord och väldigt intressant och liksom obehaglig. De andra två har jag faktiskt inte sett (ett stort faktiskt för Fight Club, som väl alla filmälskare bör ha sett) men jag ska ta tag i saken och kolla på dem så snart jag bara kan. Tack för tipsen! :*

Karla sa...

älskar number 23!

Angeliqa sa...

Jag har bara sett fight club och the machinist, men båda är fantastiskt bra!

lisa sa...

åh. jag har sett både fight club och number 23...
men som ett annat tips till dig med fina christian bale; the prestige!
helt magiskt, men också tragisk. regissören är samma som till senaste batmanfilmen (the dark knight) och memento.

felicia sa...

Nej men precis! Hur svårt ska det vara att tillverka strumpbyxor för människor som faktiskt inte besitter de där bambibenen?

Mimi sa...

De första två är awesome men den tredje har jag inte sett! Den verkar fin i alla fall.

jaana sa...

har sett 23. just den dan då jag såg den hade jag fått ett stämpel på handen, och när jag räknade ihop summan av siffrorna med antalet siffror så blev det 23. långsökt, ja...precis som i filmen