tisdag 8 februari 2011

"Men du är ju bara sju", sa jag.

DSC04757
DSC04764
DSC04762
DSC04763
DSC04759
Jag bara måste tipsa er, ännu en gång, om den vackraste boken jag vet. Kärlekens historia, eller the History of Love som den heter på engelska är skriven av Nicole Krauss. Just nu läser jag om den för jag-har-glömt-vilken-gång-i-ordningen.
Den handlar om Leo Gursky som aldrig glömt flickan han blev himlastormande förälskad i när han bara var en ung pojke och bodde i en by som ibland låg i Ryssland och ibland i Polen. Den handlar också om tonårsflickan Alma Singer som är döpt efter alla flickorna i boken som förde samman hennes föräldrar. Om hennes lillebror som tror på Gud och som bröt armen när han kastade sig ut genom ett fönster när han var sju. Om deras mor som är översättare och lever på luft och vatten. Och såklart om kärlek.
Den är så fin och i mitt exemplar av boken har jag vikt hundöron överallt bara för att vissa stycken är så perfekta att jag snabbt måste kunna plocka fram dem. Nu ska den dessutom bli till film om ett år eller så.

1 kommentarer :

Fleur sa...

I like reading books too.
It always gives me a calm feeling and that comforts me.
Xx