onsdag 21 maj 2008

Överaskning på väg

Nu är jag hemma från kalset hos min morbror och har precis ätit middag.
Det var rätt trevligt där. Vi fick marängtårta och bullar, pratade lite och kelade med deras hund.

När vi hade kört en bit hemåt stod det plötsligt en tjur framför oss på vägen! En såndär långhårig med stor horn, Highland Cattle tror jag att de kallas.
Han hade i alla fall tagit sig ut ur hagen som låg vid sidan av vägen. Ilsket stirrade han på oss en stund innan han vandrade in i skogen.
I hagen stod hans tjurkompis kvar och tittade efter honom.
Jag och mamma åkte upp till närmaste hus för att fråga vem det var som ägde tjurarna, för de kunde ju inte springa runt på vägen helt ensamma.

I det första huset bodde det några danskar som talde om för oss att deras ägare bodde i ett hus längre bort. Vi vände för att köra bort till det andra huset.
Precis då kör en bil förbi på vägen och skrämmer tjuren som var på vägen innan så att han springer rakt mot våran bil för att hoppa över det nedrivna stängslet och in i hagen igen.
Tillslut fick vi tag på ägaren som skulle se till att stängslet blev lagat.

När vi nästan var hemma hoppade en älg ut framför bilen med.
Det är så det är att bo ute på landet, man vet aldrig vad som kan stå mitt ivägen.

ox,
Linda

0 kommentarer :