torsdag 22 maj 2008

Verklighetsflykt

Jag och mamma tittade på hälften av den tre timmar långa filmen förut idag. Vi ska se på resten imorgon.
"Merlin" heter den, och handlar som titeln antyder om trolkarlen Merlin. Den är från 1998 så pecialeffekterna är ju inte de bästa. Och skådespeleriet är inte i toppklass heller. Men den duger helt klart att fördriva några timmar med.

På sista tiden har jag mest viljat se på fantasyfilmer och läsa sådana böcker, sci-fi eller vad som helst som flyr ifrån verkligheten. Det är skönt på något sätt. Att få lämna världen jag lever i och fly till en annan. Någonstans där allt inte är så förutsägbart. Där allt inte är vad det verkar vara.
Drakar, trollkarlar, häxor, enhörningar och vampyrer. Det är vad jag vill ha.

Och om filmen jag valt att se faktiskt utspelar sig i våran värld så vill jag bara skrapa på ytan. Det ska vara high fashion, ytliga intriger och lättsmälta karaktärer.
Långt bort ifrån min grå vardag.

Nu kanske det låter som om mitt liv är hemskt tråkigt och förutsägbart. Så illa är det faktiskt inte. Det är väl bara så att omväxling förnöjer, som man brukar säga.

ox,
Linda

0 kommentarer :